ИНФОРМАЦИЯ
за условията и реда за вътрешно подаване на сигнали в
Столична община – Район „Банкя“
Настоящата информация се предоставя в изпълнение на чл. 12, ал. 4 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, обнародван в ДВ, бр. 11 от 2 февруари 2023 („Закон“).
1. Кой има право да подава сигнали.
- настоящ или бивш служител;
- стажант;
- подизпълнител или доставчик;
- кандидат за работа;
- всеки, който в рамките на правоотношения в работен контекст с Район „Банкя“ е научил за нарушение.
Важно! Не се разглеждат анонимни сигнали.
Не попадат в обхвата на Закона и не се разглеждат сигнали за евентуални нередности в личен план или лична неудовлетвореност (например от страна на граждани) от услугите, предоставяни от Район „Банкя“.
2. За какви нарушения можете да подавате сигнали.
За нарушения на българското и европейското законодателство, които застрашават или увреждат обществения интерес в различни области, сред които:
- обществените поръчки;
- финансовите услуги и предотвратяването на изпирането на пари и на финансирането на тероризма;
- безопасността на транспорта;
- опазването на околната среда;
- радиационната защита и ядрената безопасност;
- общественото здраве;
- безопасността и съответствието на продуктите;
- безопасността на храните;
- защитата на потребителите;
- защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни;
- сигурността на мрежите и информационните системи;
- нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми;
- извършено престъпление от общ характер; трудовото законодателство и други области, посочени в Закона.
Важно! Не се разглеждат сигнали за нарушения, извършени повече от две години преди подаването на сигнала.
Нарушения извън обхвата на Закона и оплаквания във връзка с междуличностни конфликти не се разглеждат по настоящия ред – в тези случай моля да се свържете с прекия си ръководител или с Кмета на Район „Банкя“.
3. Как можете да подадете сигнал в Район „Банкя“.
- Писмено, като попълните формуляр по образец, наличен на сайта на Район „Банкя“, и го изпратите до следния имейл: signali@bankya.bg
- На телефон: 02 9977356. В този случай Служителят за разглеждане на сигнали в Район „Банкя“, Боряна Арабаджиева, ще се свърже с Вас и ще проведе беседа, на която следва да му предоставите необходимата информация, за да може тя да попълни формуляра по образец.
- Добре е да приложите всички писмени доказателства, с които разполагате. Също така може да посочете лица, който биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
4. Какво се случва след подаване на сигнала.
- Ние ще потвърдим получаването му в срок до 7 дни и ще го регистрираме с уникален идентификационен номер. Ако сигналът не отговаря на изисквания на Закона, ще ви уведомим да отстраните нередовността в 7-дневен срок.
- Ще бъде възложена проверка по сигнала от лице, определено със заповед на Кмета, което не е в конфликт на интереси.
- В срок до три месеца от потвърждаване на получаването на сигнала, проверяващият предоставя на сигнализиращото лице обратна информация с резултатите от проверката и предприетите действия.
5. Каква защита имат лицата, подаващи сигнали.
- Лицата, които имат право да подават сигнали, както и свързаните с тях лица (например колеги и роднини), са защитени срещу неоснователно разкриване на самоличността им, освен в позволените от Закона случай.
- Забранено е предприемане на репресивни и ответни мерки срещу защитените лица, в това число: временно отстраняване от работа, уволнение, понижаване в длъжност, отрицателна оценка за работата, прилагане на имуществена и дисциплинарна отговорност, физическа и словесна принуда, заплаха, враждебност и накърняване на достойнството им, дискриминация и др.
- Комисията за защита на личните данни предоставя безплатни и достъпни информация и съвети на защитените лица.
6. Какви са условията за предоставяне на защита.
- Лицето, подаващо сигнал, е имало основателна причина да счита, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването и че тази информация попада в приложното поле на Закона;
- Сигналът за нарушение е подаден при условията и по реда на Закона.
Важно! Моля да имате предвид, че лицата, посочени в сигнала като нарушители, имат право на обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, когато е установено, че сигнализиращото лице съзнателно е подало сигнал с невярна информация, както и когато според обстоятелствата е било длъжно да предположи, че информацията е невярна.
Формуляр за регистриране на сигнал чрез този линк