В Банкя – здравницата на България, информация като тази, която ни предлагат от Асоциацията за инсулт и афазия, е особено уместна. Предлагаме ви пълния текст, изпратен ни от Асоциацията:
„Доклад за Националната кампания по повод Световния ден за борба с инсулта 2024 г.
Асоциация за инсулт и афазия (АИА) представя доклада за Националната кампания „Бъди подготвен! Разпознай инсулта. Действай бързо!“, проведена по случай Световния ден за борба с инсулта на 29 октомври 2024 г.
„С огромно удоволствие и гордост представяме резултатите от нашата национална кампания. Тази година беше изключително важна за нас, тъй като променихме фокуса на кампанията и насочихме всички усилия към масово разпространение на ключови знания за инсулта,“ споделя инж. Дорина Добрева, председател на Асоциация за инсулт и афазия.
Ключовите цели на кампанията включват:
• Подобряване на достъпа до съвременно лечение на инсулта в България чрез правилно и навременно разпознаване на симптомите и уведомяване на спешните медицински екипи (ЦСМП ).
• Повишаване на здравната осведоменост на населението относно инсулта, рисковите фактори и правилното поведение при инсулт.
За първи път кампанията използва Ключови показатели за ефективност:
• Процент на пациентите с исхемичен инсулт, показани за тромболитично лечение, достигнали до съвременно лечение в рамките на терапевтичния прозорец.
• Процент на пациентите, показани за тромболиза на годишна база, съответстващ на осреднения процент проведени троболитични лечения във водещите по този показател български клиники за съответната година.
Друга новост е отчитането на медийното отразяване на кампанията, където са измерена потенциална аудитория от приблизително 40 000.
„Липсата на знания за инсулта сред населението води до забавяне в уведомяването на спешните екипи и губене на възможността за навременно лечение на инсулта. Вярваме, че повишаването на осведомеността относно инсулта е ключът към постигането на осезаема промяна,“ добави д-р Георги Георгиев, зам.-председател на АИА и ръководител на кампанията.
ВАЖНО: Кампанията даде началото на нов подход в борбата с инсулта – преминаване към постоянно, надграждащо разпространение на ключовите знания за инсулта. Подхода се базира на анализ, който извежда, като достижима краткосрочна цел достигането на 8000 българи в рамките на терапевтичния прозорец (до 4,5 часа след настъпване на инсулта) в неврологичните звена за съвременно лечение. Това би спасило от инвалидизация почти 18% от случаите на инсулт на годишна база.
„За да постигнем тази цел е нужно всеки в нашето общество да усвои и разпространява ключовите познания за инсулт. Надяваме се към нашия апел да се включат възможно най-много институции, фирми, граждански организации. Всеки може да постави банер на страницата си, да отпечата информацията и да я постави в офиса си.“ изрази надежда д-р Георгиев. И добави: „Всеки може да се включи, използвайки безплатните ни дигитални материали на следната препратка:
https://home.mycloud.com/…/folders/joz6pngl7zzecd5bxr26jf7i…
Сред постигнатите резултати са:
• Интерактивната инсталация „Пътека на знанието“, по която преминаха повече от 20 000 души в градовете София, Варна, Бургас, Велико Търново, Силистра, Плевен, Благоевград и Шумен.
• Разпространение на видеоматериали, банери и брошури, достигнали покритие на цялата страна.
• Подкрепа от всички общини, множество организации, университети и болници.
Изказваме нашата благодарност за подкрепата на българските общини и дълбоката си признателност към доброволците, които ни помогнаха!
За повече информация и достъп до пълния доклад, моля посетете https://www.canva.com/…/DAGeOt…/S34RJ6BbPTtLfPOkAJFeiw/view….“